29 maart 2024

Origineel

Origineel | Model | Prijzen

De HGe 4/4 I (11-15) was een elektrische locomotief van de voormalige Zwitserse spoorwegonderneming Visp-Zermatt-Bahn (VZ). De onderneming maakt tegenwoordig deel uit van de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB).

Deze locomotieven werden in de 1920er jaren door Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) en Maschinenfabrik Oerlikon (MFO) ontwikkeld en gebouwd voor de Furka-Oberalp-Bahn (FO) en de Brig-Visp-Zermatt-Bahn als HGe 4/4 I.

De VZ besloot in 1929 net als de Rhätische Bahn tot elektrificatie met een spanning van 11.000 volt 16,7 Hertz wisselstroom. Hierdoor konden luchtgekoelde transformatoren worden gebruikt. Dit betekende een aanzienlijke gewichtsbesparing. De locomotieven hebben twee cabines, een bagageruimte en een machinekamer. In feite is het geen echte Krokodil omdat de 2 voorbouwen niet beweegbaar zijn ten opzichte van het middendeel.

Deze locomotieven zijn voorzien van het tandradsysteem Abt. Abt is een systeem voor tandradspoorwegen, ontwikkeld door de Zwitserse ingenieur Roman Abt (1850-1933).

Deze treinen werden door Brig-Visp-Zermatt-Bahn ingezet op het traject Zermatt – Visp – Brig.