29 maart 2024

Origineel

Origineel ModelPrijzen

RhB Vliegende Rhätier

In 1939 kwamen 4 elektrische treinstellen van de bouwserie BCe 4/4 in dienst.

Deze treinstellen waren voor het Stammnet, 11kV, 16 2/3 Hz wisslstroom en konden 65 km per uur rijden. De keuze voor deze stellen werd genomen vanwege het steds drukker wordende straatverkeer. In die tijd moesten de meeste treinen nog rangeren op de eindstations. Met deze treinstellen  probeerde de RhB reizigers terug te winnen. Ze kregen de naam Fliegende Rhätier.

Helaas konden de treinstellen hun naam niet goed waarmaken. De nieuwe bouwwijze maakte dat ze regelmatig problemen hadden en niet konden rijden. Pas nadat de hoofdwerkplaats in Landquart een aantal wijzigingen had doorgevoerd konden de stellen uitgebreid ingezet worden in de personendienst. Samen met een aantal 1e en 2e klasse wagons en stuurwagons werden stammen gevormd.

De stellen 502 – 504 werden in de jaren 90 uitgerangeerd en gesloopt. Stel 501 is toegevoegd aan de museumcollectie en doet nog regelmatig dienst voor speciale ritten.

 

(Tekst: WikiPedia)