0006.jpg


Taal - Sprache - Language:
Ed’s Garten Bahn on Facebook
's cover photo

Ed's Garten Bahn

1 week 4 days ago

Ed's Garten Bahn updated their cover photo.

Photos from Ed's Garten Bahn's post

Ed's Garten Bahn

1 month 22 hours ago

The FO balcony loco was the follower of the VZ crocodile. They share the same bogies. Because the engineers moved all devices from the noses to the middle of the…

Origineel

Origineel | Model | Prijzen

De HGe 4/4 I was een elektrische locomotief van de voormalige Zwitserse spoorwegonderneming Furka-Oberalp-Bahn (FO). De onderneming maakt tegenwoordig deel uit van de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB).

Deze locomotieven werden in de 1920er jaren door Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) en Maschinenfabrik Oerlikon (MFO) ontwikkeld en gebouwd voor de Furka-Oberalp-Bahn en de Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ) als HGe 4/4 I.

De FO besloot in 1940 net als de Rhätische Bahn tot elektrificatie met een spanning van 11.000 volt 16,7 Hertz wisselstroom. De locomotieven gekregen een lichtstalen bovenbouw. De transformatoren werden uitgevoerd met oliekoeling.

Deze locomotieven zijn voorzien van het tandradsysteem Abt. Abt is een systeem voor tandradspoorwegen, ontwikkeld door de Zwitserse ingenieur Roman Abt (1850-1933).

Deze treinen werden door Furka-Oberalp-Bahn ingezet op het Brig – Andermatt – Disentis/Mustér.

Alleen de nummer 32, 33 en 36 zijn nog behouden gebleven. Lok 35 werd na een ongeval in maart 1971 gesloopt, vanaf 1992 werden de nummers 31 en 34 gesloopt. Als laatste werd nummer 37 gesloopt in 2007.