0006.jpg


Taal / Sprache / Language:
Ed’s Garten Bahn nieuws
Klik hier voor een korte introductievideo van Ed’s Garten Bahn
Ed’s Garten Bahn Newsletter

Taal/Sprache/Language

Ed’s Garten Bahn on Facebook

SuperWebTricks Loading...

Origineel

Origineel | Model | Prijzen

De HGe 4/4 I was een elektrische locomotief van de voormalige Zwitserse spoorwegonderneming Furka-Oberalp-Bahn (FO). De onderneming maakt tegenwoordig deel uit van de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB).

Deze locomotieven werden in de 1920er jaren door Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) en Maschinenfabrik Oerlikon (MFO) ontwikkeld en gebouwd voor de Furka-Oberalp-Bahn en de Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ) als HGe 4/4 I.

De FO besloot in 1940 net als de Rhätische Bahn tot elektrificatie met een spanning van 11.000 volt 16,7 Hertz wisselstroom. De locomotieven gekregen een lichtstalen bovenbouw. De transformatoren werden uitgevoerd met oliekoeling.

Deze locomotieven zijn voorzien van het tandradsysteem Abt. Abt is een systeem voor tandradspoorwegen, ontwikkeld door de Zwitserse ingenieur Roman Abt (1850-1933).

Deze treinen werden door Furka-Oberalp-Bahn ingezet op het Brig – Andermatt – Disentis/Mustér.

Alleen de nummer 32, 33 en 36 zijn nog behouden gebleven. Lok 35 werd na een ongeval in maart 1971 gesloopt, vanaf 1992 werden de nummers 31 en 34 gesloopt. Als laatste werd nummer 37 gesloopt in 2007.