0030.jpg


Taal / Sprache / Language:
Ed’s Garten Bahn nieuws
Klik hier voor een korte introductievideo van Ed’s Garten Bahn
AVG/GDPR

Meer informatie over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (General Data Protection Regulation) vind U hier

Ed’s Garten Bahn Newsletter

Eds Garten Bahn on Facebook

Origineel | Model | Prijzen

De treinstellen BCFhe 2/4 no. 41-43 zijn in 1941 in bedrijf genomen en de CFhe 2/4 44-45 in 1942. Nummer 41 is zijn loopbaan begonnen bij de Schöllenenbahn (SchB), de andere nummers bij de Furka-Oberalp-Bahn (FO).

De Schöllenenbahn gebruikte vanaf de start gelijkstroom, terwijl de FO tot 1941 alleen stoomlokomotieven en benzinetreinen gebruikte. De lijn tussen Andermatt en Disentis is in 1941 ge-electificeerd met het systeem wat ook bij de RhB gebruikt werd (11,5 kV). Na deze invoering werd de Schollenenbahn ook overgezet op deze stroomsterkte om de installatie op station Andermatt niet overbodig ingewikkeld te maken.

Samen bestelde SchB en FO eerst 3 en later nog 2 treinstellen. De laatste 2 stellen hadden geen 2e klasse maar dit werd in 1946 al gelijkgetrokken. Na de afschaffing van de 3e klasse in 1956 werd de benaming ABFhe 2/4, in 1966 werd dit ABDhe 2/4 en in 1969 ABDeh 2/4. De eerste klasse werd tussen 1974 en 1978 opgegeven waardoor de BCDeh 2/4 ontstond.

Sinds de jaren 70 reden de treinen meestal als Kurzpendelzug rond, samen met een stuurstandrijtuig uit de serie ABt 4191-4194.

Nummer 41 heeft tot 1962 in de originele kleuren van de SchB, blauw/beige gereden, maar na de fusie met de FO werd ook deze trein donkerrood. In 1978 werden verschillende beletteringen uitgeprobeerd waarna in 1980 de treinen rood met een witte band werden geschilderd, de toenmalige kleuren van de FO.

Tekst: Wikipedia